معرفی جشنواره کشوری حیات طیبه

به مناسبت دهه مبارک فجر، دانش‌آموزان و مربیان ارجمندشان، اقدام به برگزاری جشنواره بزرگ حیات طیبه و فراخوان آثار از سطح کشور نموده‌اند.

مهلت ارائه آثار، تا پایان بهمن‌ماه بوده که بنا به تقاضای مخاطبین ارجمند، خصوصاً هموطنان گرانقدر خارج از مشهد مقدس،

تا ۲۰ فروردین ۹۶ تمدید گردید.

شما نیز در هر سن و شرایطی که باشید دعوت می‌شود در این جشنواره شرکت نمایید و با یک تیر چند نشان بزنید…

جزئیات این جشنواره را در زیر مطالعه فرمایید:

در راستای فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه‌ا…) و تأکیدات مؤکد ایشان به موضوع حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی، دانش‌آموزان و مربیان این مجموعه اقدام به برگزاری جشنواره‌ای ملی و البته متفاوت با جشنواره‌های معمول، با همین نام و مضمون نموده‌اند. ویژگی‌های خاص این جشنواره، بطور خلاصه، درزیر عنوان می‌گردد:

مجریان جشنواره
    دانش‌آموزان فرهیخته مقطع متوسطه اول (۱۳تا۱۵سال- دختر،پسر) و مربیان ارزشمند مجموعه حیات طیبه با همراهی و همیاری دیگر نهادها و سازمان‌های دغدغه‌مند.
    باعنایت به اینکه این جشنواره اولین تجربه دانش‌آموزان و مربیان ارجمندشان در سطح کشوری است، علی‌رغم همّّت تمام در استفاده از دانش و تجربیات صاحب‌نظران و مجرّبان این عرصه، قطعاً بازهم کاستیهایی وجود خواهد داشت که پیشاپیش بابت هرگونه کم‌وکاست و قصور احتمالی، از تمامی مخاطبین خود عذرخواسته و از اینکه با ارائه‌ی اثر به این جشنواره و اعتماد به نوجوانان و جوانان، موجبات تجربه‌ای ناب، تشویق و اعتماد به‌نفس ایشان را فراهم می‌آورند، صمیمانه قدردانی‌می‌نماییم.

اهداف جشنواره
    هم‌یابی، معرفی و هم افزایی مخاطبین ۴گانه جشنواره که در اجرا و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیل به‌سمت حیات طیبه، در ابعاد کلان تمدن اسلامی دغدغه‌مندند. امیدواریم با این حرکت، علاقمندان و دغدغه‌مندان این حوزه، همدیگر را در سطح کشوری شناخته و با هم‌یابی و هم‌افزایی به‌سوی تشکیل جبهه‌های‌فرهنگی سبک زندگی اسلامی و نیل به‌سمت حیات‌طیبه گام‌بردارند.
    همانند جشنواره‌های معمول، تشویق، ترغیب و ایجاد نشاط بیشتر میان تمامی مخاطبان نسبت به تفکر، پیاده سازی و ترویج سبک زندگی اسلامی
    ظهور استعدادها و کسب تجربه‌ای ناب و شیرین در به‌ظهور رساندن توانمندی‌های بالای دانش‌آموزان نوجوان برگزارکننده جشنواره و ایفای نقشهای مؤثر و واقعی در جامعه، تا در آینده با تجاربی گرانمایه و توکل و اعتماد به‌نفس بالا بتوانند افرادی ارزشمند برای خود و جامعه‌ی خود باشند.

مخاطبین جشنواره
تمام گروه‌های سِنّی (از پیش‌دبستانی تا …) و اقشار مختلف جامعه می‌توانند به ۴ صورت ارائه اثر نمایند:
انفرادی   /   خانوادگی   /    تیمی و گروهی    /    شخص حقوقی
مهم: با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام به انجام کارهای جمعی، سیاستهای جشنواره در راستای ترغیب به ارائه آثار بصورت جمعی است.
    انفرادی: همانند جشنواره‌های معمول هر فردی می‌تواند آثار ارزشمند خود را به جشنواره ارسال نماید.
    خانوادگی: یک خانواده با هماهنگی و به زیبایی می‌توانند آثار زیبای حاصل هم‌فکری و اجرای جمعی خود را به جشنواره ارسال نمایند. حتی در یک نقاشی ساده، یک‌نفر می‌تواند ایده‌پرداز، عضو دیگر خانواده، طراح، عضو دیگر خانواده رنگ‌آمیز و عضو دیگر پرکننده شناسنامه اثر باشد!! به این ترتیب میتوانید ضمن تجربه شیرین تولید یک اثر ارزشمند خانوادگی، امتیازات بیشتری را نیز کسب نمایید.

    تیمی و گروهی: دوستان و آشنایان به‌راحتی با تشکیل تیم یا گروه میتوانند نسبت به تولید آثاری بسیار قوی‌تر از یک اثر فردی اقدام نموده و ضمن کسب تجاربی شیرین و تقویت محبت و روحیه‌ی کارهای جمعی، از امتیازات ویژه آثار گروهی و تیمی نیز برخوردار شوند.
تفاوت تیم و گروه: به‌عنوان یادآوری ذکر می‌گردد که در کارهای گروهی، عموم اعضای گروه نقش‌های مشابهی دارند (مانند گروه سرود) اما در کارهای تیمی، عموماً افراد بنا به تخصص و توانمندی‌های خاص خود نقش‌های متفاوتی را در تیم ایفامی‌نمایند. (مانند تیم تهیه یک کلیپ(کارگردان، تهیه‌ کننده، بازیگر،…))
    شخص حقوقی (مساجد، مدارس، کانون‌ها، سمن‌ها و دیگر نهادها و سازمان‌های دغدغه‌مند): آثار می‌توانند از طرف یک نهاد نیز ارائه شوند. چنین آثاری بسیار ارزشمند و قابل استفاده‌اند و به واسطه این‌آثار، نهاد مربوطه و تجربیات و توانمندی‌های آن نیز به راحتی به دیگران معرفی شده و در راستای  هم‌یابی، معرفی و هم‌افزایی و تشکیل جبهه‌های فرهنگی، گام‌های مؤثری برداشته خواهدشد. این نوع آثار نیز از امتیازات بالایی برخوردار خواهند بود.
به‌نظر می‌رسد  تجربه‌نگاری‌ها از بهترین قالب‌های ارائه اثر به جشنواره توسط اشخاص حقوقی باشد. از عموم نهادهای دغدغه‌مند یا علاقمند به سبک زندگی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه دعوت می‌شود تجربیات موفق یا ناموفق خود در بکارگیری و ترویج موضوعات جشنواره را با قالب‌های ممکن (کلیپ، کتابک، پاورپوینت یا …) در جشنواره شرکت دهند و دیگر اعضای خانواده بزرگ اسلام را نیز از تجربیات خود بهره‌مند سازند.

محوریت و موضوعات جشنواره
تمامی موضوعات مؤثر در سبک زندگی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه که بسیار  گسترده بوده و همان راه‌های دستیابی به حیات طیبه بر اساس قرآن و عترت(علیهم‌اسلام) و تطبیق آنها با شرایط روز می‌باشند، می‌توانند به‌عنوان موضوعات آثار انتخاب شوند. موضوعات پیشنهادی:
    قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه
    دنیا، روزی، رفاه، لذت، اقتصاد و مقاومت اقتصادی
    فرهنگ خانوادگی، اجتماعی و شهروندی
    مهدویت و ولایت فقیه
    وحدت اسلامی، بصیرت و دشمن شناسی، دفاع و جهاد
    صبر و شکر، تقوا، ایمان و عمل صالح
    اخلاص و خدا محوری
    تهذیب نفس و معنویت
    اخلاق حسنه
    خدمت و مهربانی
    تغذیه و طب اسلامی
    ورزش اسلامی
    و هر موضوع دیگری که در اجرا و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیل به حیات طیبه می‌تواند مؤثر باشد.

قالب‌های ارائه آثار
قالب‌های ارائه‌ی‌آثار، آزاد بوده تا در راستای رسیدن به هدف جشنواره، مشارکت و هم‌یابی حداکثری مخاطبان ۴گانه مذکور را در پی داشته‌باشد.‌قالب‌های پیشنهادی:
    طراحی آرم یا پوستر (به‌طور خاص آرم جشنواره یا پوستر برای دوره‌های بعدی جشنواره امتیازات ویژه‌ای خواهد داشت)
    کلیپ، انیمیشن،…
    عکس، نقاشی، کاریکاتور، خطاطی، …
    داستان کوتاه، شعر، مقاله،…
    سرود و تواشیح(توجه: برخلاف معمول، آثار بدون موزیک، امتیاز بیشتری خواهند گرفت)
    کتابک‌های دست‌ساز، معرق، دست‌سازه‌ها،
    تجربه‌نگاری و ارائه الگو، بازی‌های سالم
    و هرنوع اثر دیگری که بتواند زندگی‌ها را به سمت سبک زندگی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه رهنمون سازد…

شناسنامه اثر (**بسیار مهم)
برای هر اثر می‌بایست یک شناسنامه اثر نیز بادقت و فکر زیاد درقالب برگهA4 یکرو تهیه و به‌صورت مجازی یا حقیقی به دبیرخانه ارسال‌گردد.
نمونه خام شناسنامه اثر را می‌توانید از سایت، تلگرام یااینستاگرام جشنواره دریافت نمایید. در شناسنامه اثر، موارد زیر درج و تکمیل می‌گردد:
    موضوع انتخابی
    قالب انتخابی
    نوع شرکت در جشنواره (انفرادی/ خانوادگی/ گروهی یا تیمی/ حقوقی)
    مشخصات خالق یا خالقین اثر و نقش هریک در ایجاد اثر به همراه شهرسکونت و تلفن همراه هر یک از ایشان
    عنوان اثر: یک عنوان دلخواه زیبا و بامسما
    توضیحات: شامل توضیحات کلی و جزئیاتی همچون مواد بکار رفته، مراحل مختلف تولید اثر، ملزومات و …
    قسمت مهم و امتیاز آور روابط اثر با سبک زندگی اسلامی: این قسمت بیانگر میزان دقت و تفکر خالق یا خالقین اثر برای تطبیق اثر با محور یا موضوعات جشنواره می‌باشد و نقش ویژه و مهمی در کسب امتیاز دارد. در این قسمت خالق یا خالقین اثر سعی می‌نمایند تا جایی‌که ممکن است بین اثر خود و سبک زندگی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه رابطه‌هایی، بیان، پیدا یا ایجاد نمایند. بکارگیری، ذکر و توضیح دقیق ارزش‌ها در تولید اثر، همچون حفظ محیط زیست، اقتصاد مقاومتی و … و همچنین بیان نکات ارزشی که در انتخاب عناصر اثر رعایت شده، تأثیرات بالایی در امتیازدهی دارد.
 مثلاً در یک اثر خطاطی ساده میتوان به چنین نکاتی فکر واشاره کرد:
فلان جمله یا آیه را انتخاب کرده‌ام زیرا چنین ارتباطی با سبک زندگی اسلامی دارد…؛در راستای احترام به طبیعت که یکی از ملزومات سبک زندگی اسلامی است، از کاغذ بازیافتی یا فلان مواد قابل بازیافت استفاده کرده‌ام تا….؛ از فلان رنگ و طرحی که در آیات و روایات (باذکر منبع) برای چشم و روح مفید ذکر شده استفاده کرده‌ام…در انواع آثار دیگر نیز با کمی تأمل، انتخاب‌ها و ارتباطات بسیار زیبا و ارزشمندی با سبک زندگی اسلامی می‌توان پیدا، اجرا و در شناسنامه‌ی اثر درج کرد.

نسخه ورد شناسنامه اثر را از اینجا دریافت فرمایید.

نمونه خام شناسنامه اثر جشنواره حیات طیبه

شرایط پذیرش آثار
تمامی آثاری که شرایط زیر را داشته‌باشند، در جشنواره پذیرش
شده و در نمایشگاه مربوطه اکران عمومی خواهندشد و ان‌شاءا…
هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم خواهدشد:
    توسط ارائه‌دهندگان، خلق شده باشد. ارائه آثار دیگران بدون اجازه و ذکرمشخصات خالق اثر، مسئولیت و ضمان شرعی دارد.
    شناسنامه اثر برای آن‌ها تکمیل و ارسال شده باشد.
    حد نصاب پذیرش (۱۴ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز) را کسب نمایند.

روش‌های ارائه‌ی آثار
مخاطبین محترم می‌توانند آثار خود را به  دبیرخانه مرکزی یا نمایندگان دبیرخانه مرکزی (معاونت‌های فرهنگی مدارس و افراد یا نهادهایی که بابت این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند) تحویل داده یا ارسال نمایند.
توجهات:
    در صورت تحویل آثار به دبیرخانه‌های نماینده، جهت اطمینان و احتیاط لطفاً نام خود و قالب و نام اثرتان و نام و تلفن تحویل گیرنده را برای ما به آدرس تلگرامی دبیرخانه مرکزی HTAdmin@ ارسال یا به شماره همراه (۰۹۱۵۸۱۶۳۳۱۰) پیامک فرمایید.
    برای آثاری مانند سرود، می‌بایست قبل از اجرای زنده، شناسنامه اثر به‌همراه یک فیلم از اجرا، باکیفیت مطلوب، به دبیرخانه ارسال شود.
    آثاری که قابلیت ارسال مجازی دارند را می‌توانید به این روش‌ها نیز بدست ما برسانید: ایمیل  mhatir@chmail.ir /   تلگرام  Mhatj@

جوایز جشنواره
در این قسمت اجازه بدهید کاملا شفاف و صادق باشیم. طبق هر جشنواره و مسابقه ای، ان‌شا‌ءا… این جشنواره نیز به نفرات برتری که حد نصاب رتبه‌های مربوطه را کسب کرده‌باشند، هدایای ارزشمندی همچون کمک هزینه‌های سفر کربلا، سکه‌های طلا و اقامت رایگان در مشهد مقدس برای شرکت‌کنندگان خارج از مشهد، تقدیم خواهد کرد و هرچه حامیان مالی بیشتری بیابد، تعداد و ارزش جوایز مادی هم بیشتر خواهدشد. اما از آنجایی‌که اهداف این جشنواره کاملاً معنوی است و منابع مالی آن هم بسیار محدود، اصلا قصد آن را ندارد که روی هدایای مادی مانور دهد و اصطلاحاً جشنواره‌بازها (که نوعاً فقط به دنبال شناسایی جشنواره‌های مختلف، ارسال اثر و دریافت جوایز، حتی بدون اعتقاد به اهداف جشنواره‌ها هستند) را بخود جذب نماید. بلکه بیشتر سعی داریم انگیزه‌هایی که برای افراد، خانوده‌ها، گروه‌ها و نهادهای دغدغه‌مند یا علاقمند به حیات طیبه مهم است را ایجاد نموده و ایشان برای اهداف متعالی دور هم جمع شوند. ازجمله:
    برگزاری نمایشگاه و اکران عمومی آثار
    برگزاری نمایشگاه‌های فروش کالای ایرانی و کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی در کنار نمایشگاه آثار،
    معرفی مخاطبین ارزشمندمان به یکدیگر

    ارائه خدمات سبک زندگی اسلامی به شرکت‌کنندگان
    تشکیل تیم‌ها و گروه‌های بزرگتر و رفتن به‌سوی تشکیل جبهه‌های‌فرهنگی که‌ان‌شاءا… خود و نسل خود در آن‌جا بیمه شویم

   در نهایت قابل ذکر اینکه درنظر است به‌لطف خداوند، تمامی مخاطبینی که آثارشان در جشنواره پذیرش شده و درنمایشگاه آثار حضور یابند، هدایای کوچکی را نیز به رسم یادبود دریافت نمایند.

داوری آثار
بسته به آثار رسیده، داوران مربوطه از بین اساتید فن انتخاب شده و در کنار هر داور حرفه‌ای یک یا چند داور نیمه‌حرفه‌ای و دانش‌آموز نیز جهت کمک و کسب تجربه حضور خواهند داشت.
درصورت تعدد قالب‌های آثار دریافتی، قالب‌های مشابه در کنار یکدیگر ارزیابی خواهد شد. (مثلا نقاشی و کاریکاتور یا کلیپ و انیمیشن )

تقویم اجرایی جشنواره
    هفته آخر دی‌ماه: هماهنگی با دیگر نهادها و طراحی پوستر جشنواره
    نیمه اول بهمن‌ماه: پخش پوستر و اطلاع‌رسانی از طرق ممکن دیگر
    نیمه دوم بهمن‌ماه: جمع‌آوری آثار( مهلت ارسال آثار: پایان بهمن‌ماه–> تا ۲۰ فروردین۹۶ تمدید شد!!)
    هفته آخر فروردین ‌ماه: دسته‌بندی و آماده‌سازی آثار جهت برگزاری نمایشگاه بزرگ حیات طیبه
    نیمه اول اردیبهشت ماه: برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه و همایش اختتامیه جشنواره در هفته تربیت
    نیمه دوم اردیبهشت ماه:
– تحلیل و مستندسازی اجرای جشنواره، نمایشگاه و همایش اختتامیه
– بایگانی نتایج و آثار جهت استفاده در جشنواره‌های بعدی حیات طیبه
– برنامه‌ریزی جهت هم‌افزایی شرکت‌کنندگان در جشنواره در برنامه‌های بعدی و حفظ ارتباطات

دبیرخانه‌های جشنواره

    دبیرخانه مرکزی: مشهد مقدس
دبیرستان پسرانه حیات طیبه  (خ فدائیان اسلام ۶)
دبیرستان دخترانه حیات طیبه  (خ فدائیان اسلام ۱۰)

    راه‌های غیرحضوری ارتباط با دبیرخانه مرکزی:
        تلفن همراه:                     خواهران: ۰۹۱۵۸۱۶۳۳۱۰
برادران:     ۰۹۳۰۰۱۱۱۶۵۲
     تلفن ثابت:                                          ۳۸۱۱۲۸۰۰ ۰۵۱
        تلگرام: کانال اطلاع‌رسانی                     mhatj@
آی‌دی خادم مجموعه   HTAdmin@
        وبسایت:                                        www.mhat.ir
         رایانامه:                               mhatir@chmail.ir
        اینستاگرام:                                                     mhat.ir

    نمایندگان دبیرخانه در جمع‌آوری و ارسال آثار: هر فرد یا نهادی می‌تواند بابت این موضوع اعلام آمادگی نماید تا مرکزی برای جمع‌آوری آثار باشد. طبیعتا  در پایان مهلت جمع‌آوری آثار، دبیرخانه مرکزی هماهنگی لازم برای تحویل گرفتن یکجای آثار را با ایشان انجام خواهدداد. از ایشان بطور ویژه متشکریم و ان‌شاءا… همکاری‌های ایشان خصوصاً در ایام نمایشگاه و اختتامیه به طرق مختلف به اطلاع دیگران خواهدرسید. بزرگوارانی که آمادگی و تمایل به نمایندگی دبیرخانه جشنواره شدن را دارند، لطفا با دبیرخانه مرکزی تماس گرفته و به مخاطبین اطراف خود نیز اطلاع‌رسانی فرمایند.

شما نیز می‌توانید مشوقی برای حضور اطرافیانتان در جشنواره و نماینده‌ای برای جمع‌آوری آثار ایشان باشید…

با ارسال حتی یک اثر، با یک تیر چند نشان خواهید زد…حداقل آنها  اینکه مشوق خوبی برای نوجوانان مجری جشنواره خواهید بود…

بازدیدها: 676