جای پای یار (توضیح و ثبت نام خادمی افتخاری زائرین پیاده اربعین در مسیر نجف تا کربلا)

طرح بین‌المللی جای پای یار

پروژه بین‌المللی جای پای یار

خدمت به زائرین پیاده اربعین حسینی در مسیر نجف تا کربلا

مجموعه حیات طیبه: پایگاه هماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی

(پیش‌ثبت‌نام، در تمام سال، از سراسر کشور و همچنین به‌صورت بین‌المللی امکان‌پذیر است)

لطفا عضو کانال تلگرامی خدام اربعین شده و

اطلاعیه‌ها و مطالب جدید را درآنجا پیگیری فرمایید:

khArbaeen@

 

هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله…

برای پیش‌ثبت‌نام اینجا را کلیک فرمایید.

 

السلام علی الشیب الخضیب

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله… (پیش‌ثبت‌نام آنلاین)

هل من ناصر ینصرنی

خواستم این اربعین را کربلا باشم، نشد . از نجف، پای پیاده کربلا باشم، نشد…

جای پای یار

امام فرمودند که صاحب الزمان، هر سال، اربعین پیاده از نجف به زیارت جدشان حضرت حسین (ع) غریب میروند.

دیدیم چه خوش تر که خاک قدومش را سرمه چشممان بکنیم، شاید که زیارتمان مقبول باشد به غبار عبایش. امام فرمودند زمان ظهور صفوف نماز جماعت از کربلا تا نجف امتداد خواهد داشت. پس مسیر نیاز به نظافتچی داشت. مفتخر شدیم که نظافت چی شویم. باشد که نوکرمان بخوانند که مدال شاهی و نشان عزت است …

در این راستا،نیک‌مردانی از خطه پاک یزد امور هماهنگی مرکزی را انجام میدهند و مجموعه حیات طیبه نیز افتخار دارد به منظور سهولت و تسریع امر، خدمتگزار و هماهنگ‌کننده داوطلبین خدمت به زائرین پیاده اربعین در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی باشد.

لیست رابطان استان‌ها و شهرستان‌ها

ردیف استان شهرستان نام خانوادگی شماره همراه
۱ خراسان رضوی سرخس جیم آبادی ۰۹۱۵۸۲۵۳۶۸۰
۲ خراسان رضوی سرخس زردادخانی ۰۹۱۵۹۲۳۴۴۵۳
۳ خراسان شمالی بجنورد ریحانی ۰۹۳۹۵۴۴۴۱۰۴
۴ گلستان سیدین ۰۹۳۵۴۷۳۶۳۰۴
۵ گلستان اصحابی ۰۹۱۹۳۳۳۰۴۰۸
۶ گلستان آزادشهر فیروز ۰۹۱۱۹۶۱۵۴۹۷
۷ اصفهان حسینی ۰۹۹۰۷۰۱۹۲۲۰
۸ خراسان رضوی مشهد و سایر شهرستان‌های استان بهمنی ۰۹۳۰۰۱۱۱۶۵۲
۹ کرمان رفسنجان کهنوجی ۰۹۱۳۲۹۹۰۵۶۴
۱۰ کرمان شهربابک وهاب زاده ۰۹۱۳۳۹۲۳۴۸۶
۱۱ هرمزگان سیریک فولادی ۰۹۱۷۱۹۷۲۹۴۰
۱۲ زنجان دستجردی ۰۹۱۲۸۷۷۷۴۱۷
۱۳ تبریز شریف زاده ۰۹۱۴۳۱۸۰۱۱۷
۱۴ یزد وجدانی ۰۹۱۳۵۲۵۸۴۷۲
۱۵ یزد ساعتیان ۰۹۱۳۲۷۳۵۹۶۴
۱۶ یزد خاتم محمدی ۰۹۱۳۳۵۷۴۴۸۴
۱۷ تهران فلاح ۰۹۳۶۵۳۹۰۴۳۹

اهداف جای پای یار

 

هدف اصلی

نظافت و جمع آوری زباله های مسیر نجف تا کربلا به گونه ای که مسیر، شایستگی بیشتری برای قدوم مبارک آقا امام زمان (عج) را داشته باشد تا ان شاء الله بدین واسطه یکی از معضلات این مسیر برطرف شود

هدف فرعی

انسجام نیروهای علاقمند و خادمین افتخاری

تزکیه نفس و تصفیه درون از طریق همت به نظافت مسیر کاروان اربعین حسینی

جذب کمک های مردمی در موضوع یاد شده

 

هدف فرعی

آمادگی گروهی داوطلبین و خادمین برای انجام پروژه هایی از این حیث در فضاهایی دیگر، بخصوص ان شاء الله پس از ظهور آقا امام زمان (عج) در رکاب آن حضرت

یاس و ناامیدی دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) به موجب انسجام نیروهای داوطلب در رفع یکی از معضلات بزرگترین تجمع معنوی جهان

هدف فرعی

توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های مرتبط با اربعین در نوع خود از رخدادهای بی سابقه جهان به شمار می آید، حرکت مردمی نظافت و جمع آوری زباله های مسیر نیز از منظر یک کار جمعی در پاکیزگی محیط زیست اهمیت می یابد و می تواند مورد استقبال دوست داران محیط زیست در سطح جهان قرار گیرد. این موضوع می تواند زمینه آشنایی سایر فرهنگ های دنیا با فرهنگ تشیع را فراهم آورد.

این کار را به نام جناب جون آغاز کردیم…

جون که بود؟

«جَوْن» غلام سیاهى بود که امیرمؤمنان على(علیه السلام) او را خریدارى کرد و به ابوذر غفارى بخشیده بود. او در ربذه ـ تبعیدگاه ابوذر ـ همراه ابوذر بود و پس از شهادت ابوذر در سال ۳۲ هجرى به مدینه بازگشت و در خدمت امیرمؤمنان على(علیه السلام) و سپس امام حسن مجتبى(علیه السلام) و پس از آن در خدمت امام حسین(علیه السلام)بود. او به همراه امام از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد.

وى، روز عاشورا خواست تا به میدان برود؛ ولى امام(ع) از جَون خواست که از این کار، منصرف شود، اما جَون، ضمن پافشارى براى رفتن به میدان به امام(ع) گفت: به خدا سوگند، بویى بد، تبارى پست و رنگى سیاه دارم، پس بهشت را از من دریغ مَدار تا بویم خوش و تبارم، نیکو و رویم سپید شود! نه! به خدا سوگند، از شما جدا نمى‌شوم تا اینکه خون سیاهم با خون شما، در آمیزد.

این خدمتگزار راستین آل محمّد(ص) نیز جنگید تا به خیل شهیدان پیوست، در گزارشى آمده که امام حسین(ع)، بر سرِ جنازه او ایستاد و براى او، این چنین دعا کرد: «خداوندا! صورت او را نورانى و بویش را خوش گردان و او را با نیکان، محشور کن و میان او و محمّد و خاندان محمّد(ص) آشنایى برقرار کن».

از امام زین‌العابدین(ع) روایت شده که پس از ۱۰ روز که مردم براى دفن شهدا آمدند، از جنازه او بوى مُشک استشمام مى‌شد. در «زیارت ناحیه مقدّسه» آمده است: سلام بر جون بن حَرِى، غلام ابوذر غفارى! در «زیارت رجبیّه» هم نام وى آمده است.

نحوه‌ی کار و ارائه‌ی خدمت خادمین

خدام از نجف تا کربلا به ازای فاصله هر تیر (همان عمود) مستقر می شوند. اولویت اصلی کار، جمع آوری و نظافت عرض محل پیاده روی کاروان ها و موکب هاست. اما در صورت نظافت محل و داشتن فرصت کافی، فضای دامنه دید زوار نیز نظافت می شود .

در صورت لزوم برای محل دفن یا بازیافت یا امحاء زباله ها، پس از بررسی فضا و امکانات موجود تصمیمی اتخاذ می شود.

خادمین دیگری نیز وظیفه جمع آوری زباله های دپو شده در بین هر تیر را با استفاده از کامیون یا حتی موتورسیکلت های مخصوص دارند

خادمین، زباله ها را در کیسه های مخصوص گذاشته و در مسیر خودروهای زباله قرار می دهند

کار جمع آوری زباله در دو نوبت صبح و عصر و در روزهای پیک کار در سه نوبت صبح، عصر و شب انجام می شود

در فاصله هر تیر نیز به تعداد مورد نیاز سطل های مخصوص جمع آوری زباله قرار می گیرد.

تعویض مرتب کیسه ها به عهده خادم می باشد

ستاد دیگری از خادمین نیز وظیفه امور پشتیبانی و تدارکات را به عهده دارند. وظایف هر یک از خدام، پس از ثبت نام و نیاز کمیته های مختلف اعلام می شود.

برکات طرح

هرچند به خاطر محدودیت های مالی، امکان اجرای طرح به صورتی که بتواند همه مسیر را پوشش دهد، تا کنون فراهم نشده است، اما با این وجود این طرح به بسیاری از اهداف اصلی و فرعی خود بحمدالله دست یافته است، از جمله:

نظافت محل به نحوی که بسیاری از زوار عبوری تفاوت کار را احساس می کردند و به روش های مختلف این کار را تایید می نمودند

ایجاد ارتباط معنوی عمیق بین خادمین با وجه تسمیه طرح جای پای یار

ایجاد ارتباط دوستی بسیار زیبا و مثال زدنی بین موکب داران عراقی مستقر در محل با خادمین

اهمیت دادن بیشتر زوار به امر نظافت مسیر

فراهم کردن زمینه همکاری بیشتر زوار در نظافت مسیر، با مستقر نمودن جعبه های مخصوص ریختن زباله در کنار مسیر توسط خدام

رویکرد اجرای پروژه و مجری آن

با استعانت از آستانه مقدسه خانم حضرت معصومه (س)، هیئت بچه های فاطمه (س) دارالعباده یزد، مجری این طرح می باشد و با پیگیری مجدانه ایشان، پایگاه‌های متعددی نیز در استان‌های مختلف کشور، به منظور تسهیل و تسریع در اطلاع‌رسانی، ثبت‌نام اولیه، هماهنگی و طی روال لازم و اطمینان خاطر داوطلبین خدمت راه‌اندازی شده‌است.

در همین راستا، مجموعه حیات طیبه در مشهد نیز، با افتخار فراوان، عهده‌دار این خدمت در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شده‌است.

این پروژه به یاری حضرت حق، به صورت داوطلبانه و با مشارکت دوستداران اهل بیت (ع) از سراسر جهان به انجام می رسد.

به لطف حضرت حق و معجزه اربعین، تا کنون خیل مشتاقان ابی‌عبدالله از زبان‌ها، ادیان و مذاهب مختلف، برای حضور در این طرحثبت‌نام نموده‌اند! السلام علیک یا اباعبدالله…

هزینه های این سفر و خدمت، ابتدائاً توسط خود داوطلبن تأمین می‌گردد، لیکن با پیگیری مجریان و هماهنگی نهادها و افراد خیر اندیش، بار هزینه بسیار کمتری به نسبت سفر دیگر زائرین بر عهده داوطلبین خدمت خواهد بود که سهم شما در سال جاری حدود (۱٫۵م) یک‌میلیون و پانصدهزار تومان بصورت زمینی برآورد می‌گردد. فراهم‌کردن سفر هوایی برای متقاضیان مربوطه نیز دردست پیگیری‌است که نتیجه آن و مبلغ نهایی سفرهای زمینی و هوایی، ان‌شاءالله هنگام ثبت‌نام قطعی به شما اعلام خواهدشد.

 درحال حاضر خانم‌ها و آقایان می‌توانند در سایت پیش‌ثبت‌نام نمایند، لیکن به دلیل محدودیت امکانات در سال جاری فعلاً برنامه خدمت آقایان به‌صورت عمومی و بانوان محترم با شرایط خاص صورت می‌پذیرد.

هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله… (پیش‌ثبت‌نام آنلاین)

همچنین درصورت نیاز به مراجعه حضوری در مشهد مقدس، می‌توانید، از روش‌های زیر اقدام فرمایید:

* پس از هماهنگی با شماره‌تلفن ۰۵۱۳۸۱۱۲۸۰۰، مراجعه به آدرس مجموعه حیات طیبه (مشهد مقدس؛میدان بسیج؛خ.فدائیان اسلام۶:پ۲۳؛دبیرستان قرآنی حیات طیبه)

** مراجعه به غرفه این طرح در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت واقع در ورودی باب‌الجواد(نیمه اول ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۸ الی ۲۴ )

این‌هم لینک گزارش خبرگزاری ایکنا از غرفه جای‌پای یار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس.

 

*** مراجعه به غرفه این طرح در نمایشگاه جبهه فرهنگی و محصولات ایرانی واقع در ورودی باب‌الجواد(از ساعت ۱۷ تا ۲۲ ) (جدای از این پروژه، توصیه می‌شود حتماً از این نمایشگاه که از اول تا پایان شهریور دایر خواهد بود، بازدید فرمایید. این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات تحصیلی مذهبی و فرهنگی با قیمت‌های بسیار مناسب، شهر بازی صلواتی کودک و نوجوان نیز دارد.)

Views: 16815